De traditionele taaldag Frans voor de 6 Moderne Talen werd dit jaar omwille van corona vervangen door een studievoormiddag Romaanse talen. De taal van Molière kent voor de leerlingen MT bijna geen geheimen meer 😉, dus waarom geen smaak geven en uitdagen tot nog meer talen, en onze leerlingen laten kennismaken met de taal van Dante en Cervantes!?!
En zo ruilden op woensdag 27 april 6LAMT, 6MTWE en 6ECMT het college voor de campus Toegepaste Taalkunde van de Universiteit Gent.
Tijdens een workshop Spaans werden de leerlingen onmiddellijk in het taalbad gegooid, de nieuwe woorden vlogen de leerlingen om de oren, het tempo lag hoog ook al werd er in spelvorm gewerkt. De docent toonde hierbij duidelijk aan dat wie toegepaste taalkunde (vertaler-tolk) wil studeren, heel veel woordenschat zal aanleren, toch best over een goed geheugen beschikt en gefocust kan blijven.
In een workshop Italiaans kregen de leerlingen eerst een historische en theoretische inleiding. Daarna werd er geoefend op de correcte uitspraak – een hele uitdaging ! – en werden er een eerste reeks praktische zinnetjes aangeleerd.
Naast het proeven van deze mooie Romaanse talen, konden onze leerlingen de sfeer opsnuiven van het lesgebeuren op een universiteitscampus en al een beetje ervaren of een taalopleiding in het hoger onderwijs voor hen een geschikte studiekeuze zou zijn. Als leerkracht MT hopen we uiteraard van wel!
In de loop van het schooljaar werden ook nog andere andere taalactiviteiten georganiseerd voor onze 6 MT. Hierbij een terugblik
In het kader van de lessen rond het thema “Les médias” kregen de leerlingen in september bezoek van Quentin Warlop, gekend RTBF-journalist. Hij kwam er zijn job toelichten en ging vanuit zijn ervaring nader in op de onderwerpen “persvrijheid” en “Fake news”.
In oktober gingen de leerlingen naar de RTBF in Brussel en volgden er een workshop “La Cinquième édition”. De leerlingen namen er alle taken van een radiojournalist waar: van het lezen en het selecteren van de nationale en internationale persberichten die binnenstroomden, het persoverleg, het schrijven van het radionieuws van 13u, tot het inspreken van het journaal in de opnamestudio. De confrontatie van het nieuwsbericht van de leerlingen en dat van de echte journalisten nadien was heel interessant alsook het in gesprek gaan met een van hen. 6ECMT had het geluk in de wandelgangen Quentin Warlop nog eens te ontmoeten, een leuke afsluiter van een leerrijke en taalverrijkende dag.