Twintig jaar Sociaal Project

Volgend schooljaar zal het twintig jaar geleden zijn dat we op het college startten met het “Sociaal Project” voor de leerlingen van het vijfde jaar.

Het initiatief vindt zijn grondslag in de opvoedingswaarden die een jezuïetencollege aan zijn leerlingen wil overbrengen. We citeren uit ons opvoedingsproject:

‘Essentieel is dat de leerlingen uitgenodigd worden zich in te zetten voor kleinere of grotere projecten rond rechtvaardigheid en milieu. Hierin kadert het sociaal project op onze jezuïetencolleges: alle leerlingen besteden in de loop van hun schoolloopbaan tijd aan sociaal werk en houden daarvan een reflectieverslag bij. In de loop van het project valt het op hoezeer sommige leerlingen zich juist door deze actieve inzet vragen beginnen te stellen rond zingeving en geloof. Leerlingen worden zo niet alleen gevoelig voor gerechtigheid en milieu, maar worden zelf ook ‘agents of change’, naar een uitdrukking van Pedro Arrupe sj.’

Concreet kunnen leerlingen van de vijfdes een keuze maken uit een hele reeks van initiatieven waarin ze hun sociale vaardigheden kunnen ontwikkelen. Die initiatieven variëren van wandelnamiddagen met personen met een beperking, voorlezen aan zieken, animatie voor bejaarden, huiswerkbegeleiding voor nieuwkomers of leerlingen met specifieke zorg, tot gezelschapsspellen met kinderen van vluchtelingen, enz.

De doelstelling en de essentie van het project liggen in de ontdekking dat sociaal engagement deugd doet en plezier schept voor jezelf én voor een ander. Dat je daaromtrent bij jezelf en eventueel ook rondom jou wat initiële tegenkanting moet overwinnen is heel normaal.

Om onze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden kunnen wij rekenen op een sterk team leerkrachten, oud-leerkrachten en ouders. Ze bezoeken de leerlingen tijdens hun dertig uren op de projectplaats, helpen hen bij het leggen van contacten en zoeken samen met hen naar oplossingen wanneer het moeilijk gaat .

We doen graag beroep op ouders en oud-leerlingen die bereid zijn om het sociaal project mee vorm te geven door één of meerdere leerlingen te begeleiden tijdens het project. Voor meer info stuurt u een bericht naar uvinl@sjcaalst.be.




Koken in de Japanse les

Dit schooljaar konden enthousiastelingen van het vierde en vijfde jaar zich na de les verdiepen in de beginselen van de Japanse taal.

Om het schooljaar onvergetelijk te eindigen ruilden ze het klaslokaal in voor de keuken. Onder leiding van een Japanse uitwisselingsstudent leerden ze ‘okonomiyaki’ maken. Het populaire gerecht uit Osaka – dat het best omschreven kan worden als een pannenkoek op basis van kool – viel duidelijk in de smaak. いただきます!




Olyfran – de Olympiade van het Frans

Het is een vaste traditie van de vakgroep Frans om jaarlijks deel te nemen aan Olyfran – de Olympiade voor het Frans. In een eerste schriftelijke ronde lossen de deelnemende leerlingen 75 meerkeuzevragen op die de reikwijdte van hun lexicale, grammaticale en culturele kennis van het Frans aftoetsen. Deze vragen worden zowel aan de Franstalige als de Nederlandstalige leerlingen voorgelegd maar voor beide categorieën volgt een verschillend klassement.

Zowel voor de leerlingen als voor de collega’s Frans is deelnemen aan de Olympiade een geknipt instrument om het niveau van de individuele leerling en dat van de school af te toetsen aan het Vlaamse gemiddelde. Traditiegetrouw scoren we als[VY1]  school ruim boven het gemiddelde van de deelnemende Vlaamse scholen. De vakgroep Frans is dan ook zeer fier op de behaalde resultaten van onze leerlingen en we willen alle deelnemers van harte bedanken voor hun engagement.

Nog beter nieuws is dat Teaghan Van Delsen (5 GRWIB) de finale selectie heeft gehaald. Ze behaalde in de eerste ronde maar liefst 84% in de categorie “Olyfran MAX – Nederlandstaligen”. Enkel de 20 beste Vlaamse leerlingen in deze categorie worden tot toplaureaat gekroond.

De finale proef legde Teaghan mondeling af via videocall. Op het moment van het mondeling examen waren de vijfdes net op excursie in Normandië. Lange tijd hebben we gezocht naar een geschikte locatie in Rouen opdat Teaghan alsnog aan de finale proef kon deelnemen. Uiteindelijk kregen we een lokaal ter beschikking in de Bibliothèque universitaire de Droit, Économie et Gestion zodat ze haar examen in alle rust kon afleggen. Teaghan bleef koelbloedig tijdens het hele gebeuren. Ze greep de kans om zich in de loop van de dag mentaal klaar te stomen voor het vragengesprek. Op het moment van de waarheid bleef Teaghan gefocust en greep ze de kans om te bewijzen dat ook haar mondelinge vaardigheden op punt staan.

Op vrijdag 20 mei volgde de apotheose op het Ministerie van Onderwijs : de officiële proclamatie en prijsuitreiking. Onze toplaureate behaalde een zeer knappe vijfde plaats in haar categorie.
Teaghan ontving de prijs van Interrail die haar toelaat om 22 dagen gratis door Europa te sporen in de loop van 2022-2023, een online leerplatform Frans naar keuze, korting op de taalvakanties van Roeland en een uitgebreid boekenpakket. Naast deze mooie prijzen kregen alle toplaureaten ook een officieel diploma overhandigd. Het getuigt van haar excellente kennis van het Frans en zal een meerwaarde betekenen in haar professionele loopbaan.

Teaghan, onze felicitaties voor je knappe prestatie! Je doorgedreven inzet en je engagement voor Frans waren het recept voor dit succesverhaal!

Yumi Verplancke




Volksdans in de les L.O.

De leerlingen van 2LAc en 2GRLAb zetten hun beste beentje voor tijdens de volksdansinitiatie in de lessen L.O. van dhr. De Smedt.




Uitreiking van de Koningin Mathildeprijs – verslag

Vol gezonde stress en in mijn mooiste outfit, volgens de regels van het protocol, vertrok ik met de trein richting Brussel. Mijn klastitularis, mevrouw Rubbens, vergezelde mij. De rest van de klas kwam pas een uur later, want ik had de eer om eerst een meet & greet te hebben met koningin Mathilde en de vertegenwoordigers van de 20 projecten in het gebouw van de Koning Boudewijnstichting. Daarna vertrok ik naar het paleis om de ceremonie bij te wonen. Nadat de voorzitster van het bestuurscomité en koningin Mathilde gesproken hadden, was het aan mij om te speechen. Spannend… De ceremonie werd opgeluisterd door onder andere een celloconcert van een heel jong talent en een dansoptreden van theater Stap.
Het winnende project is Brake-Out. Die organisatie staat in het teken van jongeren met een mentale beperking. Ze worden nog niet voldoende betrokken in onze maatschappij en Brake-Out streeft ernaar om dat te veranderen. Ze willen dit doen met de hulp van tien uitwisselingsstudenten. Hun taak is om voor de Brake-Outjongeren een stageplaats te vinden die bij hen past. Zo kunnen zij hun talenten ontwikkelen en het stigma omtrent mentale beperkingen doorbreken.
Brake-Out is een terechte winnaar en we hopen om hun inspirerende visie te verspreiden met de steun van koningin Mathilde.
Camille Poels (5 LAWIB)




De collegeboot – Lodewijk X

In het weekeinde van 22 tot 24 april kreeg een lang verhaal zijn bekroning. De collegeboot waar al vele jaren achter de schermen aan gewerkt werd, heeft zijn feestelijke aankomst gekregen op de Erfgoeddag van zondag 24 april 2022.

Vrijdagavond werd roeiend vertrokken in Rupelmonde op de Schelde. Daar werd de roeisloep vakkundig gerestaureerd door vzw Tolerant. Twee dagen en 44 km later mochten de internen van reto 2020, in het gezelschap van Minister Diependaele en Burgemeester D’haese het stukje varend Erfgoed Aalst binnenvaren.

Onder een staalblauwe hemel, een stralende zon en een ruime belangstelling was het pater De Gendt die de zegening van de boot voor zijn rekening nam. Het schoolkoor en -orkest stonden in voor een gepaste opluistering.
Onmiddellijk in de week erna, mochten alle klassen van het eerste jaar, in het kader van de Erfgoedweek met als thema: Erfgoeddag maakt school! een eerste roeitocht aanvatten.
Vzw DECEM, de initiatiefnemers van het collegebootproject bereikten daarmee op één week tijd hun twee voornaamste doelstellingen:

  • Het vaarwaardig maken van de geschonken roeiboot uit Drongen om daarmee opnieuw over een collegeboot te beschikken op de Dender
  • De gelegenheid creëren om met een klas leerlingen tegelijk de Dender te bevaren.

Ook op de sportdag van dinsdag 3 mei werd Lodewijk X, zo heet de collegeboot voortaan, ingezet voor de tweedejaars. Collega’s en leerlingen zijn vol lof over dit unieke initiatief.

MEER FOTO’S WELDRA HIER TE VINDEN




Provinciaal Kampioenschap Atletiek

Op woensdagnamiddag 4 mei trok dhr. De Smedt met 8 leerlingen naar het provinciaal kampioenschap atletiek in Oordegem en keerden ze met 5 medailles terug naar Aalst waarvan drie provinciale kampioenen!
Van harte proficiat aan alle deelnemers!

  • Goud voor Nemes Michielsens (1LAf) voor hoogspringen
  • Goud voor Fares Essaki (1MTWc2) voor 800m
  • Goud voor Matthias Meert (2LAc) voor 1500m
  • Zilver voor Helena Everaert (3ECWE) voor 800m
  • Brons voor Iris Bollengier (4GRLAB) voor 100m
  • Finale voor Sélène Van Wijnendaele (2GRLAa) voor 100m
  • Verdienstelijke wedstrijd van Anna-Sophia Everaert in verspringen
  • Verdienstelijke wedstrijd van Nand Presiaux in 800m