Het SJC kent zijn klassieken

Op woensdagnamiddag 25 januari nam het Sint-Jozefscollege met twee teams deel aan de regionale voorronde van de Ken-Je-Klassiekenquiz in Gent. Deze quiz over allerlei oudheidgerelateerde onderwerpen wordt georganiseerd in het kader van de Week van de Klassieken die eind maart zal plaatsvinden. Beide teams wisten zich te plaatsen voor de finale in Leiden, die gespeeld wordt tussen scholieren uit België en Nederland. Het SJC stoot zo voor de vijfde keer op rij door naar de finale in Nederland. Maxime Van Houdt (6 GRLA) zal er zijn titel verdedigen, nadat hij vorig jaar de overwinning behaalde in een individuele corona-editie. Proficiat aan Kassander, Maxime, Noah en Wout, Andries, Emmanuel, Mats en Simon.
Het SJC kent duidelijk zijn klassieken!




Stadstornooi basket tweede en derde graad

Op woensdag 25 januari namen onze leerlingen deel aan het stadstornooi basket in Schotte. Al tijdens de eerste minuten werd het duidelijk, dat het niet eenvoudig zou worden. Na een spannende wedstrijd moesten onze basketters toch hun meerdere erkennen in het Atheneum: 9-13. Daarna speelden we tegen DVM. Het werd opnieuw een wedstrijd die alle kanten op kon, maar uiteindelijk trokken onze leerlingen verdiend aan het langste eind: 20-18. Een late driepunter in de derde wedstrijd tegen SVI kon niet verhinderen, dat ook deze wedstrijd net als de eerste nipt verloren werd: 13-17. Maar in de vierde en laatste wedstrijd herpakten de leerlingen zich: ze wonnen overtuigend met 25-4. Een mooie afsluiter van een sportieve namiddag. Proficiat!

(vlnr) Imran Iallouchen, Louis Evenepoel, Karel Evenepoel, Mac-Dylan Gahungu Iradukunze, Ben Van de Velde, Jade Curioso,
Fien Van Leuven, Guillaume Markine-Goriaynoff, Robbe Faseur, Luc Quemba, Léon Markine-Goriaynoff en Senne Allegaert



2LAe klassenkampioen minivoetbal!

Het tornooischema werd afgewerkt op dinsdagmiddag. Leerlingen van de derde graad sportwetenschappen ondersteunden deze activiteit door de taak van scheidsrechter op te nemen. Uiteindelijk kwamen we uit op een finale tussen de 2LAe en de 2SPb. Twee ploegen die aan elkaar gewaagd waren. De leerlingen van 2LAe trokken aan het langste eind met een 3-2 overwinning.




Provinciaal kampioenschappen zwemmen

Op woensdag 11 januari deden we met onze school mee aan het provinciaal kampioenschappen zwemmen. Milla Bombaert (1LAd), Jules Bocqué (3LA3) en Lukas Wyns (3GRLA1) waren de atleten die onze school vertegenwoordigden. Alle drie namen ze deel aan de individuele wedstrijden vrije slag en schoolslag. De behaalde tijden waren zeer sterk, echter een medaille zat er niet in. De aflossingswedstrijd per ploeg hebben we met 3 zwemmers afgelegd en behaalden een verdienstelijke plaats.
Op naar volgende deelname, met hopelijk een volwaardige ploeg.
De sportraad




Juniorcollegedag

Op woensdagvoormiddag 11 januari namen de leerlingen van 6 LAMT/MTWE deel aan de Juniorcollegedag op Campus Brussel van de KU Leuven. Ze volgden twee hoorcolleges, eerst gezamenlijk ‘Kuifje in Vertalië. Hoe boeken door verschillende talen en culturen reizen’. Prof. dr. Elke Brems toonde aan hoe via vertalingen culturele transfers ontstaan. Ze baseerde zich daarvoor op de originele Franstalige strips Tintin van Hergé, vertaald in meer dan 100 talen. Daarna kozen de leerlingen volgens hun interesse ofwel ‘Literatuur als herschrijving: de mythe van Penelope’ van Prof. dr. Elke D’hoker: hoe de Ilias en Odyssee van Homeros – al ontelbare malen vertaald, bewerkt en herschreven – hedendaagse Europese schrijvers en kunstenaars blijvend inspireert. Ofwel ‘Hoe het recht en de wet twee verschillende dingen zijn’ van Prof. dr. Bert Demarsin: een interactief college waarin professor Demarsin trachtte duidelijk te maken wat rechten studeren precies inhoudt.

De deelname aan de Juniorcollegedag beoogde o.a. het realiseren van specifieke eindtermen, eigen aan een richting Moderne Talen, zoals ‘De leerlingen kunnen vergelijken hoe in de eigen cultuur en in andere culturen informatie gebracht wordt bij interpersoonlijke, intergroeps- en massacommunicatie’ maar liet onze retorica-leerlingen, op de drempel van hoger onderwijs, ook kennismaken met een academisch college, wetenschappelijk onderzoek, een studierichting, een campus, een aula. De reacties van de leerlingen waren positief:

Ik vond de Juniorcollegedag in Brussel…

… zeer nuttig. We kregen namelijk een realistisch beeld van een les in het hoger onderwijs en kregen zelfs van bepaalde studierichtingen (die ons wel interesseren) al een voorproefje. Het deed me zelfs twijfelen of ik al dan niet Rechten of Taal- en Letterkunde zou willen studeren.

… een interessante, educatieve en beslissende ervaring. Zelfstandig een lesdag volgen op een universiteit of hogeschool is voor veel retorici vaak een brug te ver. De stap durven maken om je alleen tussen alle oudere studenten te begeven, vergt toch een portie moed. Deze groepsuitstap maakte dit dan ook veel aangenamer (…). Verder waren beide keuzevakken ook leerrijk en beslissend voor mijn studiekeuze.