Ons college en het WHY-team                

Het WHY-team (WHY staat voor We Hear You) bestaat uit leerlingen uit het 4de, 5de en 6de jaar, allemaal jonge mensen met een hart voor anderen. Zij volgden allen minstens één opleiding rond luistervaardigheid en welbevinden op school en leerden hoe om te gaan met pesten op school. 

De kernactiviteit van het WHY-team is het bieden van een luisterend oor voor wie met iets zit en daar misschien gemakkelijker met een generatie- of leeftijdsgenoot over praat dan met een leerkracht of andere volwassene. Daarnaast organiseert het WHY-team acties met als doel de sfeer op school te bevorderen gaande van het onthaal van nieuwe leerlingen op 1 september, een “goeie moed met de examens” over een “week tegen racisme” tot de “prideweek”.

Hoe kan je nu als leerling in contact komen met de leden van het WHY-team?

  • Op de startpagina van Smartschool staat goed zichtbaar de WHY-button. Door hierop te klikken kan je meteen in contact komen met iemand van het team en eventueel een afspraak maken voor een fysiek gesprek.

  •  In het WHY-lokaal (gang leerlingenbegeleiding en CLB) houden de teamleden permanentie op donderdag- en vrijdagmiddag. Je kan er gewoon langsgaan of er afspreken na een vraag via de WHY-button.
  • Steeds meer leerlingen ontvluchten de “jungle” die de speelplaats voor velen is. Zo kan wie van dieren houdt, over de middag terecht in de “bioklas” (2de verdieping aan de centrale trap van gebouw ’37) waar je via het verzorgen van de dieren even tot rust kan komen. Ook daar zijn leden van het WHY-team elke middag aanwezig om een luisterend oor te bieden aan wie daar nood aan heeft. In de directe omgeving van dit lokaal, is er zelfs een lokaal (“De Oase”gedoopt) waar je – los van de verzorging van de diertjes – op verhaal kan komen. Je kan in beide lokalen terecht van 12.30u tot 13.10u.

  • Je kan het WHY-team ook volgen op Instagram via sjc_wehearyou.

Bénédicte, Benthe, Charlotte M., Charlotte W., Dionah, Elise, Fatoumata, Hailey, Jasdeep, Jitske, Joséphine-Charlotte, Kawtar, Kim, Klaas, Lien, Marthe, Matteo, Naya, Quin en Tinne zijn er voor jullie!




Climate Lab

We bedanken Jade Timperman van voor de inspirerende lezing over koolstofcompensatie via herbebossing. Neem zeker een kijkje op hun website: https://climatelab.be. De leerlingen uit het vijfde jaar die het vak WETON (wetenschappelijk onderzoek) volgen, kregen een mooi voorbeeld van hoe wetenschap, betrokkenheid van lokale gemeenschappen en gemotiveerde jonge mensen bijdragen aan een leefbare toekomst op onze planeet. ????????????????????????




Car@velle – uitwisselingsproject Frans

Een week vol opwinding en nieuwe ontdekkingen. Van 11 oktober tot 18 oktober waagden 12 stralende studenten uit het vijfde middelbaar de sprong naar Doornik en Namen voor een onvergetelijk uitwisselingsavontuur. Het hoofddoel van hun reis? Het verfijnen van hun Franse taalvaardigheden in een meeslepende omgeving.

Gastvrij onthaald door hun Waalse leeftijdsgenoten, dompelden onze collegestudenten zich onder in de warme gastvrijheid van Doornik en de levendige cultuur van Namen. Het verblijf bij de lokale families bood niet alleen een unieke kijk op het dagelijks leven, maar zorgde er ook voor dat de studenten zich vol vertrouwen konden onderdompelen in de Franse taal.

Met een boeiende mix van lessen, culturele uitstapjes en hartverwarmende vriendschappen, verlegden onze avontuurlijke studenten moeiteloos hun grenzen en omarmden ze een nieuwe wereld vol mogelijkheden. De toekomst belooft meer onvergetelijke momenten wanneer de Waalse studenten in maart naar Aalst zullen afzakken!

Eva Moereels, Yumi Verplancke, Jasper De Cock




Werelddag 2023

1ste jaar:
De leerlingen van het eerste jaar gingen voor hun werelddag op bezoek bij heel wat organisaties (vzw Buurtwildt, Mensen voor Mensen, De Kringwinkel), die zich inzetten voor kansarmoede en/of duurzaamheid (Ohne, Oxfam Wereldwinkel). Daarnaast luisterden ze geboeid naar de getuigenissen van enkele sprekers (Emma De Vos van OCMW Gent en Eddy De Pauw van Armoedebestrijding Aalst). Om de actie erin te houden gingen ze ook aan de slag met ecopercussie!

2de jaar:
Op de Werelddag van het 2e jaar waren er veel verhalen. Verhalen van vluchtelingen die indruk maakten. Verhalen ook van ouderejaars over hún herkomst. Daarnaast waren er workshops en konden de leerlingen via een bordspel in de huid van een vluchteling kruipen.
De leerlingen van 2GRLAb en 2SP naar het VTI om daar kennis te maken met de leerlingen in de OKAN klassen.

3de jaar:
De leerlingen van het derde jaar gingen naar de Dossin-kazerne en het fort van Breendonk. Ze krijgen er beklijvende verhalen te horen over mensen die op basis van eigenschappen waar ze niks aan kunnen doen vreselijke dingen moesten doorstaan nog niet zo heel lang geleden. We trekken ook parallellen met gebeurtenissen uit de recente actualiteit.

4de jaar:
Tijdens ons bezoek aan het Africa-museum in Tervuren werden we ondergedompeld in de intrigerende wereld van Congo, Rwanda en Burundi. De rondleiding gaf ons een dieper begrip van de rijke natuurlijke en culturele diversiteit van deze landen en bracht ons in contact met hun fascinerende geschiedenis.
Wat ons bijzonder aansprak, was de aandacht voor de ontstaansgeschiedenis van het museum zelf. We leerden hoe het Africa-museum door de jaren heen geëvolueerd is en hoe het een plek van kennis en reflectie is geworden.
Uiteraard werden we ook geconfronteerd met het Belgische koloniale verleden. Dit deel van de rondleiding was bijzonder leerzaam, omdat het ons in staat stelde om kritisch na te denken over de impact van dat verleden op de regio en haar inwoners.
Al met al was ons bezoek aan het Africa-museum een boeiende en verrijkende ervaring die ons bewust maakte van de complexe en diepgaande banden tussen België en deze Afrikaanse landen. We vertrokken met een dieper begrip en een hernieuwde waardering voor de culturele diversiteit en geschiedenis van Congo, Rwanda en Burundi. (Gabriël Rabaut uit 4LA1)

5de jaar:
Het 5de jaar kreeg een leerrijke en tegelijk confronterende lezing en workshop van “Licht voor de Wereld”, een organisatie die zich inzet voor oogzorg in sub-Sahara-Afrika. Tijdens de workshop, waarbij de leerlingen geblinddoekt een hindernissenparcours en Chinees voetbal spelen, ervaarden ze hoe het is om met beperkt of geen zicht door het leven te gaan. Het tweede luik van de Werelddag bestaat uit een interactieve workshop van Studio Globo, een organisatie die zich inzet voor sociale rechtvaardigheid. Via de werkwinkels “Heavy Metal” en “Jong Geluid” maken de leerlingen o.a. kennis met de gevolgen van de aanwezigheid van grote mijnbedrijven op de bevolking en het milieu van landen zoals Peru en Zuid-Afrika, en met inspirerende jongeren die met hun acties bouwen aan een meer rechtvaardige en duurzame samenleving. Een rijkgevulde, boeiende voormiddag!

6de jaar:
In het kader van de Werelddag voor het zesde jaar gaf Mohamed Chaib een aangrijpende getuigenis over de radicalisering van zijn broer, die vanuit Syrië de terroristische aanslagen van maart 2016 in Brussel opeiste, en die uiteindelijk als IS-strijder sneuvelde. Mohamed liet zien welk verhaal je daar als gelovige moslim tegenover plaatst.




Koken Op Kot

De eerste sessie KOK – Koken Op Kot – voor dit schooljaar is een feit. De leerlingen maakten een frisse wrap met zalm en tzatziki, paprikacouscous met kruidige balletjes en carpaccio van sinaasappel met mascarponecreme. Het heeft gesmaakt!!!




Stadstornooi zaalvoetbal Aalst: 2de graad

Woensdag 11/10, een stralende zon en een enthousiaste bende klaar om zich te kronen tot stadskampioen, ploeg van ’t stad. Wat kunnen we meer vragen? Met 2 ploegjes zakken we af naar de Osbroek voor het jaarlijkse stadstornooi.

Ons 2de team, althans op papier, start onmiddellijk tegen het 1ste team van DvM humaniora. Al snel blijkt dat deze toch een maatje te klein zijn voor onze jongens en met een rugzak vol vertrouwen winnen ze de wedstrijd met maar liefst 13-0! Op naar de volgende uitdager, het 4de team van het Atheneum, die met maar liefst 5 teams deelnemen. Ook hier ondervinden onze jongens weinig weerstand en met een droge 4-0 staan we al met een half been in de finaleronde. Gezien de eerdere overwinningen begint team 2 zelfstandig en vol vertrouwen aan zijn laatste poulewedstrijd tegen het 1ste team van het Atheneum. Op het zelfde moment namelijk begint ook ons 1ste team aan zijn poulewedstrijden. Zij nemen het op tegen het 1ste team van het Vrij Technisch Instituut. De wedstrijd gaat gelijk op en dankzij een sterk spelende Wout, die in doel onklopbaar leek, winnen ze met 3-0. Echter een stevige domper op de feestvreugde. In de allerlaatste seconden botst diezelfde uitgekomen Wout met zijn hoofd tegen de tegenstander met een gekloofde wenkbrauw als gevolg. Einde tornooi en zonder echte doelman verder. Gelukkig is Zander bereid zijn taak over te nemen. Bij team 2 loopt alles op rolletjes en ook de 3de wedstrijd wordt met ruime 5-0 cijfers gewonnen. Nu is het aan het 1ste team om zich mee te plaatsen voor de finale. Tegen het 3de team van het Atheneum winnen ze met 2-1, op mentaliteit, na een moment van onoplettendheid vlak na de 1-0. De derde en beslissende wedstrijd is alweer tegen het Atheneum, hoe kan het ook anders. Bij een gelijkspel staan we met 2 ploegen in de finaleronde. Hier valt het dubbeltje echter de andere kant op en verliezen ze met 1-2, naar huis op basis van doelpuntensaldo. Erg jammer.

In de finaleronde met 3 ploegen start team 2 erg sterk, met alweer een overtuigende zege. 5-0 en ook de andere wedstrijd wordt door onze finale tegenstander overtuigend geworden. Het belooft dus een spannende finale te worden. En dat is zo ook. Zenuwslopend met kansen aan beide zijden, maar 3 minuten voor tijd is het nog steeds 0-0. Tot Léon zijn duivels ontbindt en de verlossende 1-0 binnen tikt! De beker is van ons!!! En dit zonder één tegengoal. Sterk.

Proficiat aan Benoit, Ilyo, Wout, Nathan, Luc, Mathys, Léon, Tuur, Zander, Ruben, Andreas, Zain, Gilles, Samuel en Flo!




Zwerfvuilactie tweede jaar

Zwerfvuilactie tweedejaars – 10 oktober

Naar jaarlijkse gewoonte tuigden de leerlingen van het tweede jaar zich op met fluohesjes en rubberen handschoenen. Gewapend met een grijpstok en enkele vuilniszakken verlosten ze de Aalsterse binnenstad van het zwerfvuil dat na de prinsenverkiezing nog in hoeken en spleten was achtergebleven. Met een geestdrift die tweedejaars eigen is, maakten hun vele handen licht werk en was er die avond geen vuiltje aan de grond te vinden.




Collegecross – woensdag 4 oktober 2023

Op woensdag 4 oktober was het verzamelen geblazen voor de sportieve hoogmis van het eerste semester: de collegecross. De weergoden waren ons bijzonder gunstig gezind. Opnieuw konden we reken op mooi loopweer: het werd een rustige, droge herfstdag met af en toe wat zon.

Net zoals vorig jaar liepen de leerlingen van het zesde jaar de eerste cross van de dag. Zij legden zoals steeds 1 superronde af, goed voor ongeveer 2000 meter. Bij de jongens geboren in 2006 ging de overwinning opnieuw naar Kwinten Bogaert (6LAWIB), na zijn winst in 2019 en de bronzen plak vorig jaar. Olivier De Boo (6WEWIB2), die ook al de top-3 haalde in het verleden, ging nu met het zilver lopen en Kjento Schoonjans (6SPWE) mocht het podium volmaken als derde. Ook bij de meisjes geboren in 2006 ging het goud naar dezelfde leerling als vorig jaar: Manon Van Wijnendaele (6LAWIB) won de cross met een straat voorsprong. Manon behaald in 2018 reeds brons, in 2019 zilver en in 2021 en 2022 goud! Op een verrassende tweede en derde plaats eindigden Fien De Schutter en Charlotte Verhoeven, beiden uit 6 LAMT.

Na de wedstrijden van onze retorica stonden onze eerstejaars klaar voor hun allereerste collegecross in de humaniora. Zij liepen een kleine ronde, goed voor ongeveer 1250 meter. Bij de meisjes met geboortejaar 2011 won Alix De Vreeze (1LAb), voor Mona-Marie Mulliez (1LAe) en Febe Jansegers (1LAc). Bij de jongens ging het goud naar Louis Meul (1LAc); het zilver was voor Joël-Messi N’Siala Kiese (1MTWb2), het brons voor Niels De Windt (1MTWb1).

Bij de meisjes van het tweede jaar was de top-2 dezelfde als bij de vorige editie: Aline Glatt (2LAa) won het goud, voor Ebba De Coensel (2SP1). Ook Julie Maebe (2SP2) mocht mee op het podium. Bij de jongens met het geboortejaar 2010 wisselden de winnaar en de zilver plak van vorig jaar van positie: Joakim-Nolan Kayi Nsigoué Ndeuna (2MTWc) werd deze keer eerste, voor zijn concullega Mauro Vliebergh (2GRLAa). Xander Sterckx (2SP2) kaapte het brons weg.

De leerlingen van de tweede graad liepen een grote ronde. Na 1750 meter ging de winst bij de meisjes met geboortejaar 2009 naar de winnares van vorig jaar: Ana Neckebroeck (3LA3). Met reeds een zilver medaille op zak van 2 jaar terug, wordt zij stilaan een vaste klant voor het podium. Hanna Baekelandt (3LA1) schoof een plaats op naar zilver, na haar bronzen plek van vorig jaar, voor Anna-Sophia Everaert (3SPWE). Ook bij de jongens geboren in 2009 stonden oude bekenden op het podium: Benoit Carlé (3NAWE2) was opnieuw sneller dan Lander Groebens (3LA1) en Tuur Van De Rostyne (3NAWE2). Zo kregen we exact hetzelfde podium zoals vorig jaar bij de jongens uit het derde jaar.

In het vierde jaar kregen we bij de meisjes ook enkele ‘oude’ bekenden terug op het podium: Roos Baetens (4LA2) won, na zilver vorig jaar, voor klasgenote Amélie Martens, die brons haalde in 2022. Nieuw op het derde schavotje was Elisa Stas (4SPWE). Ook enkele vaste klanten bij de jongens: Matthias Meert (4LA1), nog goed voor het zilver in 2022, won. Faress Essaki (3SPWE) moest dit jaar genoegen nemen met het zilver (na winst vorig jaar). Leonard Raepsaet (4LA3) werd knap derde.

Onze vijfdejaars (geboortejaar 2007) en de ouders en collega’s liepen ook een superronde, ongeveer 2000 meter. Na 2 jaren op rij brons, ging Heleen De Saegher (5SPWE) dit jaar eindelijk aan de haal met het felbegeerde goud. Fleur Ledegen (5LAWIB2) veroverde de zilveren medaille. Helena Everaert (5ECWI) behaalde brons, na 2x zilver op de voorbije edities.

Bij de jongens geboren in 2007 veroverde Roeland Strypens (5SPWE) het goud. Hij was de enige leerling die de losgeslagen tandem,  dhr. Tom Bruynooghe en dhr. Ward Vandersnickt, kon volgen. Hij moest het onderspit delven in een enorm spannende sprint, maar kwam dus wel als eerste leerling van het 5e jaar over de streep. Léon Van Vaerenbergh (5WEWIB1) moest voor de 3e maal op rij tevreden zijn met het zilver, net zoals Viktor Baekelandt (5LAWIB1) opnieuw genoegen moest nemen met brons.

Bij de vrouwelijke collega’s won mevr. Justine Vandenberghe, pas nieuw op het college, meteen de gouden plak, na een mooi duel met mevr. Eva Moereels. Mevr. Sarah De Witte is duidelijk op verzameljacht, want dit jaar pikte ze het brons mee (zij het in een iets specialere rol), na zilver vorig jaar. Geen vrouwelijke familieleden die deelnamen dit jaar, maar wel enkele mannelijke. Hierbij ging de winst naar dhr. Joran De Koker, oud-leerling en zus van Mirthe uit 6ECWE. Zilver werd veroverd door dhr. Geert Blommaert, vader van Matteo (5LAWIB) en Elena (3GRLA). De derde plaats was voor dhr. Tom Spaenhoven, vader van Eline (5LAMT).

Bij de mannelijke collega’s veroverde dhr. Ward Vandersnickt zijn tweede gouden plak. Zoals eerder vermeld, liep hij samen met dhr. Tom Bruynooghe en Roeland de hele wedstrijd aan kop, aan een enorm stevig tempo. Dhr. Bruynooghe nam het meeste kopwerk voor zijn rekening, maar in de laatste 100m sprintte Ward Vandersnickt naar langverwachte winst. Na meerdere gouden medailles was nu zilver het deel van dhr. Bruynooghe. Na zilver in 2021 nam dhr. Vincent Bollengier net zoals in 2017, 2018 en 2022 het brons mee naar huis.

Na al deze sportieve prestaties was er nog een afsluitende cross van de retorica. Er werd samen nog een ludieke slotronde gelopen. En met deze allerlaatste cross was deze editie meer dan geslaagd.

Proficiat en bedankt aan alle deelnemers en supporters!

Geniet mee van deze mooie dag dank zij Kris Willems (Geckoview)




Solidariteitsmaand

Tijdens de oktobermaand vragen wij aan al onze leerlingen een verhoogd engagement om, naar een uitdrukking van Pedro Arrupe s.j., ‘agents of change’ te worden: jongens en meisjes die hun verantwoordelijkheid opnemen om onrechtvaardigheid de wereld uit te helpen. We doen een inspanning en steken de handen uit de mouwen om diegenen die het minder getroffen hebben dan wij te steunen.

Verschillende initiatieven werden de afgelopen weken genomen: wafeltjesverkoop, zwemmarathons, verkoop van o.a. pannenkoeken, croques, cakes, chocomelk, frituursnacks, hot-dogs en desserts op de speelplaats… Een klas uit het zesde jaar schonk zelfs een deel van de opbrengst van hun klassenfuif aan het goede doel. De klassen van het derde jaar slaan later dit schooljaar nog de handen in elkaar en organiseren opnieuw een Vlaamse kermis.

De opbrengst van al deze acties gaat ofwel naar een zelfgekozen goed doel, ofwel naar één van de projecten die het Sint-Jozefscollege al een warm hart toedraagt en financieel ondersteunt. Sommige van deze organisaties werkten ook mee aan de werelddagen.

  • JRS Belgium (=Jesuit Refugee Service): de Belgische afdeling van JRS-International, een christelijke NGO, gesticht in 1980 door Pedro Arrupe s.j., toen algemeen overste van de jezuïeten. JRS International is in meer dan vijftig landen actief en wil vluchtelingen en gedwongen migranten begeleiden en hun rechten verdedigen.
  • Vzw Lejo: een laagdrempelig vrijetijdsaanbod om de Aalsterse jongeren te leren kennen en samen te werken rond talenten en ervaringen. Elke woensdagnamiddag en vrijdagavond kunnen jongeren bij hen terecht in ontmoetingshuis de Brug voor allerlei activiteiten.
  • Het jezuïetencollege Alfajiri van Bukavu (Oost-Congo), waar o.a. onze oud-leerling Pater Herman De Weerdt s.j.  (reto 1955) jarenlang heeft gewerkt.
  • Jube Kids: een organisatie die zorgt voor financiële en/of materiële hulp bij naschoolse activiteiten voor kansarme jongeren uit Aalst.
  • Het AROUSE-project van wijlen onze oud-leerling Pater Pierre-Paul Van Nuffel s.j. (Reto 1947): actief in honderden dorpen in India  wordt via verschillende initiatieven gezorgd voor scholing, basisgezondheidszorg, zelfhulpgroepen, dorpsontwikkelingsprogramma’s, rechtshulp…  
  • Licht voor de Wereld: een ngo die zich in ontwikkelingslanden inzet voor blinden en mensen met andere oogziekten.