Rotary Talenwedstrijd 2024

Op 18 januari mocht ik deelnemen aan de Talenprijs Frans van Rotary Aalst. Kort samengevat werd er per school in Aalst 1 leerling uit de derde graad gekozen om zijn/haar school te vertegenwoordigen. De deelnemers moesten vijf minuten lang praten over één specifiek onderwerp. Dit jaar was het thema ‘Ceci n’est pas un texte ChatGPT. Intelligence artificielle et l’enseignement: malédiction ou bénédiction ?’ Met de hulp van mevrouw De Rycke, mevrouw Nachtergaele en mevrouw De Moor heb ik een mooie tekst kunnen samenstellen en presenteren aan de jury van Rotary Aalst. De avond zelf was heel leuk. De wedstrijd vond plaats in ‘Controverse’ in Aalst en het eten daar was heel lekker! Ik heb daar ook de kans gehad om met verschillende mensen te praten, wat ik ook heel interessant vond. Ik zal deze ervaring zeker niet snel vergeten, want het heeft mij zo veel bijgebracht.

Exaucée Lutu Nkoy, 6MTWE

Als leerkracht Frans en namens mijn vakcollega’s was ik heel fier dat Exaucée onze school vertegenwoordigde op de Talenprijs van Rotary Aalst. Exaucée belichtte het opgelegde onderwerp vanuit haar eigen ervaringen als leerlinge en ging het gesprek aan met ChatGPT om er de vele voordelen en toepassingen van op te sommen. Een kritische noot bleef echter niet uit – nee, ChatGPT is niet perfect! – en het was een opluchting te horen dat volgens Exaucée artificiële intelligentie de leerkrachten niet kan vervangen. 🙂
Een oprechte dank en proficiat aan Exaucée voor haar grote inzet, durf en puike prestatie! Ook dank aan de collega’s MT en directie voor hun goede raad en aanmoediging bij de voorbereiding van deze welsprekendheidswedstrijd!

Anneke De Rycke, leerkracht Frans 6MTWE




Stadstornooi Basketbal – woensdag 24 januari ’24

Op woensdag 24 januari organiseerde de sportdienst het stadstornooi basketbal voor alle Aalsterse scholen. Reeds enkele jaren doen ze dit, naast voor de 1e graad, voor de 2e en 3e graad gecombineerd.

Voor de eerste graad schreven we ons in met twee teams, een jongens en een meisjes team. Op voorhand wetende dat er enkel een jongensreeks was, hadden de meisjes goeie moed en schreven ze zich als apart in. In twee poules ging de eerste graad aan de slag.

Het eerste team bestond uit 9 gemotiveerde jongens van het eerste jaar. De eerste wedstrijd was het nog wat zoeken en werden we door het Atheneum Aalst geklopt maar de jongens hielden er een positief gevoel aan over. Hun tweede partij was tegen het Lyceum, een aarzelende start zorgde ervoor dat we al snel op achterstand kwamen. Met een time-out staken we de hoofden bij elkaar, stuurden we als team wat bij en we zetten de achtervolging in. De punten kwamen op het bord maar net niet genoeg. Op naar de beslissende wedstrijd… SJC jongens tegen het SMI, de winnaar zou derde in de poule worden en mocht spelen voor plaats 5 – 6, de verliezer zou tevreden moeten zijn met de 7e plaats. Zogezegd zo gedaan, de jongens waren er op gebrand om te winnen, het ging voortdurend gelijk op en daar was het dan, met nog 30 seconden op de klok scoren we en hadden we nog maar één taak, balbezit verkrijgen en dit behouden. De klok telt af en eindelijk konden we opgelucht ademhalen, onze eerste winst, 12-11 tegen het SMI. Afwachten naar de resultaten in de andere poule, wie wordt onze tegenstander?

Naast de jongens, vertegenwoordigden ook 7 meisjes van het eerste jaar onze school. Op voorhand wetende dat het niet eenvoudig zou worden, hebben ze toch alles gegeven. Tweemaal verlies in de poule tegen het tweede team van Atheneum Aalst (de latere winnaars) en DVM Humaniora, maar toch met het nodige weerwerk, mooi samenspel en verschillende mooie punten werden de meisjes derde in de poule.

Derde in de poule… net zoals onze jongens, de strijd om de 5e plaats werd dus gestreden tussen de jongens van het SJC tegen de meisjes van het SJC. Een zeer leuke affiche en beide ploegen gaven zich niet zomaar gewonnen. Uiteindelijk trokken de jongens aan het langste eind. Maar beide teams mogen trots zijn op hun prestatie! Knap gedaan.

Voor de 2e en 3e graad schreven zich 5 teams in en er werd 1 grote poule voorzien, waarbij iedereen het 1 keer tegen elk ander team moest opnemen.

Oorspronkelijk waren er een 9-tal leerlingen ingeschreven. Meestal gebeurt het eerder dat hierbij nog enkele leerlingen afvallen, maar nu gebeurde het omgekeerde: er kwamen lastminute nog 3 leerlingen bij. Het werd dus geen sinecure om iedereen voldoende speeltijd te geven, daar er maar 4 matchen van een kwartier op het programma stonden. Maar liever met teveel dan teweinig…

Onze eerste match werd gewonnen met 14-9. De spelers moesten nog wat wennen aan elkaar om samen te spelen, maar toch werd Atheneum Aalst vrij vlot opzij gezet. De volgende tegenstander was VTI. Deze ploeg bestond uit slechts 5 spelers, maar hadden duidelijk al meer samen gespeeld. Er werd heel vlot rondgespeeld en soms kwamen we net te kort om hen het scoren te beletten. Toch klampten we verdienstelijk aan, maar enkele rake 3-punters deden ons uiteindelijk de das om: 17-28 verlies. Voor de 3e wedstrijd namen we het op tegen de ploeg van SMI. Enkele andere, jongere spelers kregen de kans om te starten. Eerst kwamen we ondanks goed spel 7-0 achter, maar dit werd vrij snel rechtgezet. Uiteindelijk bleef het wel spannend, maar konden we de match toch onder controle houden, met een 18-15 overwinning als gevolg. Na even rust hadden we nog een laatste wedstrijd te gaan versus Lyceum. Deze ploeg had nog niet verloren en leek heel sterk te zijn. Dat bleek ook na de eerste 10 minuten: 9-4 achter. Wij gaven ons echter niet zomaar gewonnen en door sterk weerwerk en enkele zuivere vrijworpen, konden we het tij keren naar een 9-10 voorsprong! Nog 1 minuut te gaan… We leken stand te houden en de laatste seconden tikten weg… Er werd nog een ultieme poging ondernomen door een leerling van het Lyceum van achter de driepuntslijn en die bal viel er knap in… (12-10 verlies). Echter bleek dat dit na het overschrijden was van de tijd, met wat chaos tot gevolg. De persoon die de tijd moest bijhouden had jammer genoeg de scheidsrechter niet tijdig op de hoogte kunnen stellen dat de match reeds voorbij was voordat die laatste shotter de bal had ontvangen. Hier was achteraf helaas nog weinig aan te doen, maar we voelden ons wel wat bestolen. Ondanks deze anticlimax speelden we toch een sterk tornooi en eindigden we knap derde. De toekomst van basketbal op het SJC lijkt verzekerd!




EHBO EN REANIMEREN IN 2SP

De leerlingen van 2de jaar Sportwetenschappen werden echt wel ondergedompeld in de wereld van de reanimatie en AED. Tijdens de lessen kregen ze een expert over de vloer. Mevr. Sien Van den Abbeele, spoedverpleegkundige verbonden aan het ASZ en oud-leerling, kwam met de leerlingen de reanimatie met AED-toestel demonstreren. De leerlingen oefenden zelf ook op reanimatiepoppen onder haar toeziend oog. De leerlingen kregen ook antwoorden op al hun vragen vanuit de dagelijkse praktijk van het ‘MUG’-voertuig.

Daarnaast gingen ze op stap in de omgeving van de school op zoek naar de dichtstbijzijnde AED-toestellen. Bij Tereos bevindt zich het meest nabije toestel (in afwachting van ons eigen AED-toestel) en daar werden ze ontvangen door de bedrijfsarts. Van de gelegenheid maakten ze gebruik om met de ganse klas op de weegbrug te gaan staan. Met één afwezige leerling weten we nu dat de 2SP samen 1300 kg weegt!




WIE WINT DE KEN JE KLASSIEKEN-QUIZ?

Onze leerlingen zijn alvast goed op weg. Woensdagnamiddag trokken 2 teams naar Gent voor de regionale voorrondes. Uit meer dan 30 deelnemende ploegen won één van beide teams een gouden ticket voor de finale. 
Op 19 april verdedigen ze de viervoudige eer van het Sint-Jozefscollege tijdens de finale in Leiden.  Een dikke proficiat aan: Emmanuel Callewaert (6GRWIa), Mats Delporte (6GRWIa), Andries Devos (6GRWIb), Simon Verbeke (6GRWIb) en Renz Labajo (6LAWIa), Louis Lecluyse (5GRLA), Klaas Melotte (6GRWIA) en Matisse Van Coppenolle (6LAWIa).




Shakespeare, into the multiverse

Wat als je alle tragedies van Shakespeare in een A.I.-systeem giet en aan deze artificiële intelligentie overlaat wat er met de personages gebeurt? Wordt Romeo dan verliefd op Desdemona? Smeden Hamlet en Othello een alliantie? Wisselen de heksen uit Macbeth toverspreuken uit met de magiër Prospero uit De storm? In “Shakespeare, into the multiverse” onderneemt literatuurwetenschapper Danny samen met computerwetenschapper Didier dit experiment. Maar wat veelbelovend begint, loopt al gauw uit de hand …

De leerlingen van het SJC kozen zelf voor het thema “Shakespeare” voor dit schooltoneel. Samen met regisseur en leerkracht Tom Bruynooghe doken ze in het repertoire van deze g.o.a.t. van het Britse theater. Via brainstorms, experimenten en improvisaties kwamen ze tot een theatertekst die ze dit schooljaar inoefenden. Het resultaat is een voorstelling die uiteraard een tragische grondtoon heeft, maar met veel humor doorspekt is en ook nog eens een krachtige boodschap uitdraagt.

Zowel de regisseur als de acterende leerlingen, leerkrachten en zelfs een aantal oud-leerlingen zijn heel blij dat er na een lange coronapauze eindelijk terug een schooltoneel op de planken staat dit jaar! Alle praktische informatie vindt u op de affiche hieronder.

We hopen u massaal in ons Shakespeareaans multiversum te mogen meeslepen!




Platowedstrijd

Hoe doorsta je als knap, succesvol en invloedrijk politicus de confrontatie met een figuur als Socrates, die integendeel leeft voor zijn principes en zich nooit laat leiden door uiterlijk vertoon? Over deze vraag braken onze Grieken van het laatste jaar zich gisteren het hoofd tijdens de jaarlijkse Platowedstrijd. In competitie met leeftijdsgenoten van over heel Vlaanderen trachtten ze eerst het Grieks van Plato om te zetten in vlot Nederlands om daarna in een essay te reflecteren over de thematiek. Treedt een van hen weldra toe tot het selecte kransje van laureaten?