Studiereizen
Trier
Tijdens ons tweedaagse verblijf bezoeken de leerlingen van het tweede jaar indrukwekkende overblijfselen uit de Romeinse tijd : een amfitheater, thermen, een brug over de Moezel en natuurlijk de beroemde Porta Nigra. Gedurende de rondleiding in het Landesmuseum maken we o.a. kennis met de prachtige mozaïeken en de tot de verbeelding sprekende grafmonumenten. Met de Dom, de Liebfrauenkirche en de Hauptmarkt komt ook het middeleeuwse Trier uitgebreid aan bod.
Om deze tweedaagse studiereis optimaal voor te bereiden, zoeken de leerlingen in groepjes naar informatie over de belangrijkste bezienswaardigheden. Deze informatie presenteren ze ter plaatse voor hun klasgenoten. De leerkracht begeleidt, vult aan en verzorgt de rondleiding in het museum.
Parijs
Al meer dan 25 jaar vertrekken onze derdejaars in de meimaand voor een tweedaagse studiereis naar Parijs.
La Ville Lumière blijft telkens weer leerlingen én leerkrachten bekoren : een pick-nick in de Jardin des Tuileries, een bezoek aan het Louvre, het adembenemende uitzicht vanop Arc de Triomphe, Tour Montparnasse, Sacré-Coeur of Tour Eiffel, de stille pracht en grandeur van Notre-Dame, de straatanimatie voor het Centre Pompidou, de flamboyante sfeer van Quartier Latin, het pittoreske Place du Tertre, een boottocht op de Seine, en nog zoveel meer… En bovenal een supergoeie groefssfeer en ambiance tijdens de busreis, waar enthousiast Franse liedjes worden gezongen.
Kortom, voir Paris, c’est le Paradis!
Amsterdam
Als de lente komt …
Als de lente komt dan trekken een aantal klassen uit het vierde jaar naar onze bovenstebeste buren. Ze bezoeken er in Amsterdam het Anne Frank Huis, ze bewonderen er de schilderkunst uit de Gouden Eeuw en weten vanaf nu waarom we allemaal van La Latière houden, ze laten zich onderdompelen in de wereld van Vincent Van Gogh, ze exploreren er het oude stadscentrum en tot verbazing van velen maken ze er een wondermooie wandeling door het Noord-Hollands Duinenreservaat met als kers op de taart de zonsondergang boven de Noordzee. Dat ze bovendien logeren in een prachtig slot kan het geheel enkel aantrekkelijker maken.
Londen
Het is een traditie geworden dat de vijfdejaars van onze school in mei op driedaagse studiereis naar Londen gaan. In het kader van de lessen Engels, geschiedenis, esthetica en aardrijkskunde maken de leerlingen er kennis met een van de meest bruisende steden ter wereld.
Voor de heen- en terugreis nemen we de bus en de boot, in Londen zelf nemen we de metro, en maken we een wandeling met een Engelstalige gids. Op vrijdagnamiddag varen we de Thames af naar Greenwich. We bezoeken o.a. de Tower, de Globe, het British Museum, Tate Modern (internationaal befaamd museum voor moderne kunst), de National Gallery en het Royal Observatory. Voor velen is de musical op donderdagavond het hoogtepunt van deze reis, en verder is er nog tijd voor een extra bezoek naar keuze op vrijdagmorgen.
We overnachten tweemaal in de omgeving van Londen bij gastfamilies, in kleine groepen van 3 tot 4 leerlingen. Hierdoor krijgen we de gelegenheid om onze Engelse conversatievaardigheden in de praktijk om te zetten.
London, here we come!
Cultuurreizen
Rome
Alle wegen leiden naar Rome. Sinds kort ook die van ons college. Tijdens de paasvakantie worden vijfdejaars (vijf dagen) ondergedompeld in de Stad der Steden. Door de eeuwen heen is de zinderende metropool Rome –niet in één dag gebouwd- een civiel, politiek en religieus centrum geweest als geen ander. De fascinatie voor Rome heeft zijn weerklank in vele bijnamen, zoals de Eeuwige stad en de Navel van de Wereld. Het feit dat de stad onderwerp is van allerlei uitdrukkingen en gezegden geeft aan hoezeer zij tot de verbeelding spreekt. Niet te missen, kortom, en op de keper beschouwd volstaan vijf dagen lang niet.
‘Roma, non basta una vita’, zeggen de Italianen.
Komen aan bod: uiteraard het klassieke Rome (Forum Romanum, Colosseum, Forum Boarium, enz..). Het dagelijks leven van de Romeinen is terug te zien in Ostia, waar ook een dag voor wordt uitgetrokken. Voorts besteden we veel aandacht aan het Rome van de vroege christenen (met o.a. een bezoek aan de catacomben) en de pausen (Sint-Pietersbasiliek, Vaticaanse musea, Engelenburcht). Daarnaast wordt er gefocust op de stijlperiodes renaissance en barok (met o.a. een bezoek aan de Galleria Borghese).
Griekenland
In de jaren ’80 werd opnieuw de draad opgenomen met de traditie van een klassieke Griekenlandreis voor retoricaleerlingen. Ook hier gaat het om een totaal vrijblijvende vakantieactiviteit die weliswaar een aanvulling wil zijn op de humanioraopleiding.
Centraal staat de kennismaking met de Griekse cultuur. Het 14 daagse programma omvat een klassieke rondrit op het vasteland (Athene Delphi Olympia Sparta Mykene Epidauros Korinthe) en een verblijf van drie dagen op het eiland Kreta waar we op zoek gaan naar de restanten van de Minoïsche beschaving in o.a. Knossos. We doen ook één van de Cycladische parels aan, nl. Santorini, een vulkanisch eiland, ook het Pompeii van de Egeïsche Zee genaamd.
Sportkampen
Skikamp
We streven naar een combinatie van een sober verblijf met uitstekende skimogelijkheden op grote hoogte. Tijdens het skikamp staat de sport immers centraal: monitoren van de Franse skischool geven vier uur les per dag aan groepjes van een tiental leerlingen.
‘s Avonds zorgen de begeleidende leerkrachten o.a. voor de après ski mogelijkheden: bingo, schaatsen, zwemmen, quiz, fakkeltocht, fuif…
Een succesformule, blijkens de jaarlijks grote wachtlijst. Vandaar dat er de laatste jaren een tweede kamp tijdens de krokusvakantie georganiseerd wordt, uitsluitend voorbehouden voor de leerlingen van de eerste graad.
Zomerkamp
Leerlingen van de eerste graad kunnen deelnemen aan het zomerkamp in Wagrain (Salzburgerland-Oostenrijk). Het kamp bestaat uit een sportief activiteitenpakket met o.a. een tweedaagse bergtocht met overnachting in een berghut, een touwenparcours met death ride over het meer, een afdaling op de zomerrodelbaan van Flachau, de afdaling van een bergrivier, een bezoek aan het openluchtzwembad van Wagrain.
Uitwisselingsprojecten
Contacten met anderstaligen winnen steeds meer aan belang. Daarom werkt ons college reeds geruime tijd samen met het Collège Notre-Dame de la Tombe van Kain (Doornik).
Voor het uitwisselingsproject Car@velle zocht dit Waals college enkele jaren terug een drietal Vlaamse scholen. De keuze viel op ons Sint-Jozefscollege, het Sint-Lodewijkscollege van Brugge en het Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderenlyceum van Kortrijk. De vier scholen bieden eenzelfde type onderwijs aan en delen een vergelijkbaar pedagogisch project.
“Car@velle” geeft een twintigtal vijfdejaars-leerlingen van het Collège Notre-Dame de la Tombe en telkens 4 tot 8 leerlingen van de Vlaamse colleges de kans hun communicatieve vaardigheden te verbeteren en hun motivatie voor de tweede taal te verhogen. De deelnemers volgen de lessen (30 à 34 uur naargelang de plaats en de optie) met hun correspondent en verblijven in gastgezinnen.
Het succes van een dergelijk project berust op de wederkerigheid van de uitwisseling: onze leerlingen zijn steeds begin oktober te gast in Kain; de Waalse jongeren verblijven in Aalst in de loop van de maand januari. Uit deze contacten zijn al menige hechte vriendschapsbanden gegroeid.
Het initiatief wordt bij elke tussentijdse evaluatie als erg geslaagd beschouwd. Het project kreeg bovendien in 2006 het “Label européen des langues”.