Toestel voor leerlingen van de eerste graad
Toestel voor leerlingen van het 5de jaar
Toestel voor leerlingen van de 2de en 3de graad
Ben ik verplicht om in het laptopproject in te stappen?
Je bent verplicht een laptop te gebruiken die gehuurd kan worden via de school. Deze laptop maakt deel uit van de verplichte schoolbenodigdheden. Het gebruik van de laptops maakt deel uit van ons pedagogisch project.
Welke kosten zijn hieraan verbonden? Hoe verloopt de betaling?
We maken een onderscheid tussen de leerlingen van de 1ste graad en de leerlingen van 2de en 3de graad.
De leerlingen van de 1ste graad betalen een eenmalige waarborg van €100. Verder betalen ze een huurprijs van €4 per begonnen maand. Voor een volledig schooljaar komt de huur op €40. De leerlingen brengen het toestel na de examens in juni terug binnen op school.
De leerlingen van de 2de en 3de graad betalen een eenmalige waarborg van €100. Verder betalen ze een huurprijs van €8 per begonnen maand. Tijdens de zomervakantie moet er geen huur betaald worden. Voor een volledig schooljaar komt de huur op €80.
De maandelijkse huur en de eenmalige waarborg worden verrekend via de schoolrekening.
Wat bij een defect tijdens de lesweken?
Je komt met je laptop naar de laptopbalie (tegenover prefectuur 2). Als het een softwarematig probleem is vervangen we meteen alle software door nieuwe.
Bij een technisch probleem zal jouw toestel door een technieker hersteld worden. Tijdens de duur van de herstelling bezorgen we je een vervangtoestel.
De openingsuren van de laptopbalie zijn:
Maandag: 7u45-11u30 en 12u05-16u
Dinsdag/Donderdag/Vrijdag: 7u45-11u30 en 12u05-16u10
Woensdag: 7u45-11u45
Wat bij een defect tijdens de vakantieperiodes?
Tijdens de vakantieperiodes kan je terecht bij de officiële hersteldienst waarmee de school samenwerkt. Maak hier enkel gebruik van als het niet anders kan. Indien nodig komt een technieker bij jou aan huis om het toestel te herstellen.
Je kan contact opnemen met het servicecenter van Signpost via Field Services – Create Ticket (signpost.site)
Wat valt onder de garantie?
De laptop wordt tijdens de huurperiode steeds gedekt door een “next business day on site garantie”. Dit betekent dat een technieker ter plaatse komt om een herstelling uit te voeren (op school of bij de leerling thuis tijdens schoolvakanties). Tijdens de duur van de herstelling krijgt de leerling op school een vervangtoestel ter beschikking.
Tijdens vakantieperiodes verwittigen de ouders rechtstreeks de leverancier en wordt de herstelling aan huis gedaan.
Een defect binnen de garantie betekent schade die is opgetreden als gevolg van normaal gebruik van de laptop en schade die dus niet kan worden toegeschreven aan externe factoren zoals een val, vochtschade, …
Technische defecten buiten de garantie worden aan maximaal € 59 hersteld (franchise) per schadegeval. Deze kost zal op de schoolfactuur worden bijgeschreven.
Cosmetische schade zoals krassen, stickers, deuken, … vallen buiten de garantie en buiten de forfait! De kosten om deze schade te herstellen kan snel hoog oplopen! Draag dus zorg voor je toestel!
Meer details op de website van Signpost.
Mijn laptop is gestolen! Wat nu?
In geval van diefstal neem je onmiddellijk contact op met de school. Het toestel is verzekerd tegen diefstal, met een franchise van € 59.
Voorwaarde is dat de diefstal buiten de school heeft plaatsgevonden én dat er een proces-verbaal van de politie kan voorgelegd worden (diefstal met braaksporen of onder bedreiging).
Bij diefstal met braaksporen op school komt de schoolverzekering tussen conform de geldende polis
Hoe vervoer ik mijn laptop?
Je gebruikt altijd de bijgeleverde laptophoes. Schade door een val betekent dat je altijd een franchisekost van € 59 zal moeten betalen. Dit kan je vermijden door goed zorg te dragen voor je laptop.
Wat als je oplader, pen of laptoptas kwijtraakt?
Aan de laptopbalie kan je steeds terecht voor de aankoop van vervangende accessoires: digitale pen (HP €58, Lenovo €50, Asus €55), lader (€38) of laptoptas (€30). Ook nieuwe batterijen voor de digitale pen (HP laptop) kan je aan de laptopbalie aanschaffen (€3). De prijs van een nieuw label is €2.
Mag ik zelf software op de laptop installeren?
Nee. Je mag geen eigen software op de laptop installeren. Elk toestel is voorzien van Windows10 en Office365. Programma’s die goedgekeurd zijn door de school mag je wel installeren en vind je in het “bedrijfsportaal”.
Ben ik zelf verantwoordelijk voor het opladen van mijn toestel?
Ja, je laadt je toestel thuis op zodat je de lesdag met een volledig opgeladen batterij kan starten. Het is niet de bedoeling dat laptops in de klassen opgeladen worden.
Waar bewaar ik mijn persoonlijke bestanden? Moet ik zelf nog een backup maken?
Om te vermijden dat je bestanden verloren gaan bij een defect aan de laptop, bewaar je je bestanden via Onedrive die automatisch zorgt voor back-ups. Door aanmelding op de laptop met je schoolaccount wordt Onedrive automatisch ingesteld.
Wat als ik (vroegtijdig) de school verlaat?
Je levert de laptop zo snel mogelijk in bij de laptopbalie. Als het toestel in goede staat verkeert en er geen schade is zal je de waarborg binnen de 60 dagen teruggestort krijgen. Eventuele schade zal hersteld worden en de gemaakte kosten zullen van de waarborg afgetrokken worden.
Wat op 30 juni?
Leerlingen van de eerste graad brengen op het einde van het schooljaar de laptop binnen.
Leerlingen van 3de, 4de en 5de jaar houden de laptop tijdens de zomervakantie bij. In september starten ze het nieuwe schooljaar met dezelfde laptop.
Schoolverlaters (dus ook leerlingen van het 6de jaar!) brengen de laptop op het einde van het schooljaar binnen.