Werelddag 2023

1ste jaar:
De leerlingen van het eerste jaar gingen voor hun werelddag op bezoek bij heel wat organisaties (vzw Buurtwildt, Mensen voor Mensen, De Kringwinkel), die zich inzetten voor kansarmoede en/of duurzaamheid (Ohne, Oxfam Wereldwinkel). Daarnaast luisterden ze geboeid naar de getuigenissen van enkele sprekers (Emma De Vos van OCMW Gent en Eddy De Pauw van Armoedebestrijding Aalst). Om de actie erin te houden gingen ze ook aan de slag met ecopercussie!

2de jaar:
Op de Werelddag van het 2e jaar waren er veel verhalen. Verhalen van vluchtelingen die indruk maakten. Verhalen ook van ouderejaars over hún herkomst. Daarnaast waren er workshops en konden de leerlingen via een bordspel in de huid van een vluchteling kruipen.
De leerlingen van 2GRLAb en 2SP naar het VTI om daar kennis te maken met de leerlingen in de OKAN klassen.

3de jaar:
De leerlingen van het derde jaar gingen naar de Dossin-kazerne en het fort van Breendonk. Ze krijgen er beklijvende verhalen te horen over mensen die op basis van eigenschappen waar ze niks aan kunnen doen vreselijke dingen moesten doorstaan nog niet zo heel lang geleden. We trekken ook parallellen met gebeurtenissen uit de recente actualiteit.

4de jaar:
Tijdens ons bezoek aan het Africa-museum in Tervuren werden we ondergedompeld in de intrigerende wereld van Congo, Rwanda en Burundi. De rondleiding gaf ons een dieper begrip van de rijke natuurlijke en culturele diversiteit van deze landen en bracht ons in contact met hun fascinerende geschiedenis.
Wat ons bijzonder aansprak, was de aandacht voor de ontstaansgeschiedenis van het museum zelf. We leerden hoe het Africa-museum door de jaren heen geëvolueerd is en hoe het een plek van kennis en reflectie is geworden.
Uiteraard werden we ook geconfronteerd met het Belgische koloniale verleden. Dit deel van de rondleiding was bijzonder leerzaam, omdat het ons in staat stelde om kritisch na te denken over de impact van dat verleden op de regio en haar inwoners.
Al met al was ons bezoek aan het Africa-museum een boeiende en verrijkende ervaring die ons bewust maakte van de complexe en diepgaande banden tussen België en deze Afrikaanse landen. We vertrokken met een dieper begrip en een hernieuwde waardering voor de culturele diversiteit en geschiedenis van Congo, Rwanda en Burundi. (Gabriël Rabaut uit 4LA1)

5de jaar:
Het 5de jaar kreeg een leerrijke en tegelijk confronterende lezing en workshop van “Licht voor de Wereld”, een organisatie die zich inzet voor oogzorg in sub-Sahara-Afrika. Tijdens de workshop, waarbij de leerlingen geblinddoekt een hindernissenparcours en Chinees voetbal spelen, ervaarden ze hoe het is om met beperkt of geen zicht door het leven te gaan. Het tweede luik van de Werelddag bestaat uit een interactieve workshop van Studio Globo, een organisatie die zich inzet voor sociale rechtvaardigheid. Via de werkwinkels “Heavy Metal” en “Jong Geluid” maken de leerlingen o.a. kennis met de gevolgen van de aanwezigheid van grote mijnbedrijven op de bevolking en het milieu van landen zoals Peru en Zuid-Afrika, en met inspirerende jongeren die met hun acties bouwen aan een meer rechtvaardige en duurzame samenleving. Een rijkgevulde, boeiende voormiddag!

6de jaar:
In het kader van de Werelddag voor het zesde jaar gaf Mohamed Chaib een aangrijpende getuigenis over de radicalisering van zijn broer, die vanuit Syrië de terroristische aanslagen van maart 2016 in Brussel opeiste, en die uiteindelijk als IS-strijder sneuvelde. Mohamed liet zien welk verhaal je daar als gelovige moslim tegenover plaatst.

image_pdfimage_print
Scroll naar boven